Чому в Україні не можна вводити презумпцію правоти поліцейського

| Факти, статистика та аналітика | Автор: Web admin

Нова ПоліціяНова Поліція

Трагічний випадок із загибеллю двох патрульних Національної поліції у Дніпрі викликав шквал обурення у суспільстві і низку поспішних та різких заяв збоку керівництва Міністерства внутрішніх справі та Національної поліції України.

Зокрема, глава МВС Арсен Аваков заявив про необхідність запровадити "презумпцію правоти поліцейського". Що, безумовно, на фоні трагічних подій у Дніпрі виглядає справедливою вимогою.

Причому в якості одного з аргументів міністр наводить приклад країн Європи та США, де така презумпція успішно діє. Давайте я вам спробую розповісти, як це працює в Америці. У своєму останньому блозі я вже писав про складні взаємини у ситуації "коли тебе зупинив поліцейський".

Інструктор, який готував мене до тесту на водійські права, пакистанець Абдул Вадуд, вчив мене:

"Якщо вас зупинив коп – не робіть різких рухів. Не виходьте з автівки. Не простягайте руки у напрямку копа. Тримайте руки на кермі. Не підвищуйте голос. Не нахиляйтесь вниз. І все робіть лише за командою. Запам'ятайте: якщо вас зупинив коп – він тут командир. Будь-яке порушення з цих правил – і ви будете мати неприємності. Хто правий, а хто винуватий, ви будете доводити вже у суді. А в морзі ви вже нічого ніколи і нікому не доведете".

Саме цього домагається міністр внутрішніх справ Арсен Аваков. Його можна зрозуміти – нікому не потрібні смерті патрульних. Але нікому не потрібні й смерті тих, кого зупинили патрульні.

То чи працюватиме презумпція правоти поліцейського в Україні? Працюватиме. Однак тільки в одну сторону.

Поясню. У США дійсно дії поліцейського, який вас зупинив, обов'язкові до виконання. Але у вас завжди є право потім оскаржити їх у суді. Тут-то і криється перша проблема роботи цієї презумпції в українських реаліях - тобто, в судах.

Про необхідність судової реформи в Україні останнім часом говорять не так жваво, як про права поліцейських. Але це взаємопов'язані речі. Закон має бути не на стороні тих, хто його охороняє. Закон має бути над усіма сторонами конфлікту. В умовах, коли безліч суддів, які дискредитували себе ще за часів Януковича, досі спокійно продовжують працювати, так звана переатестація працівників поліції виглядає марнуванням часу і насмішкою над громадянами. Реформи будуть ефективними тільки тоді, коли вони послідовні та комплексні.

Ще один важливий момент. У Штатах правила поведінки під час спілкування з поліцейськими – це правила взаємної ввічливості. Як писав американський письменник Роберт Хайнлайн: "Озброєне суспільство – суспільство взаємної ввічливості".

Бо і в копів, і в тих, кого вони закликані охороняти – швидше за все, є зброя. І це друга велика проблема, яка не дасть адекватно діяти презумпції правоти поліцейського в Україні – відсутність у країні вільного та легального володіння зброєю громадянами.

Поліцейський у США, зупиняючи громадянина, навіть якщо він щось порушив, пам'ятає, що Друга поправка до Конституції дає право будь якому громадянину захищати себе за допомогою зброї, у тому числі і від федерального уряду.

А це означає, що обидві сторони у взаєминах "поліцейський – громадянин" зобов'язані дотримуватись простих правил: ніяких різких рухів, взаємна ввічливість та повага до закону, бо саме закон захищає їх обох.

Саме ці дві причини – справедливий і неупереджений суд та дозвіл на носіння зброї роблять можливою роботу презумпції правоти поліцейського у США. І саме з цих двох причин в Україні категорично не можна запроваджувати таку презумпцію. В інакшому випадку громадяни опиняться наодинці з тисячами "завжди правих" поліцейських, в той час як вони самі не матимуть змоги себе захищати ні за допомогою зброї, ні за допомогою судів.

Якось Рік Холтерс, поліцейський з 35-річним стажем Управління поліції Хартфорда (штат Конектикут), сказав мені:

"Коли я зупиняю когось на дорозі – байдуже, жінка це, чоловік, старий чи підліток, я завжди одну руку тримаю на рукоятці пістолету. Тому що я знаю, що чувак у машині або десь на вулиці може робити те саме. Саме тому я ввічливий, але завжди готовий до захисту. Саме це відчуває і той, хто переді мною. Дуже важливо не розслаблятися. І дуже важливо пам'ятати – я, поліцейський, теж можу бути неправий. Усі ми люди, синок. Суддя на землі розсудить, а на небі – Бог".

Саме тому презумпція правоти поліцейського, як і судова реформа, і право на самозахист, не можуть впроваджуватися та розвиватись окремо один від одного.

Автор: Андрій Васильєв

1,0 1 -1 19
Коментарів (10)

  • Всё верно!

    У нас получается так, что МВС дают дополнительные полномочия как в США, но народ остаётся безоружным и беззащитным, так-как суды "недореформированны".

  • 29.09.2016 20:16
    #
    - 11 +

    Не согласен с фразой "Зокрема, глава МВС Арсен Аваков заявив про необхідність запровадити "презумпцію правоти поліцейського". Що, безумовно, на фоні трагічних подій у Дніпрі виглядає справедливою вимогою."
    При чем тут одно к другому? Остановленный разве хамил или угрожал? Или они были телепатами и могли его заранее застрелить? Да и вообще мне кажется абсолютно абсурдной ситуация, когда бывший правоохранитель (на которого пытались несколько раз открыть дело!!!) застрелил нынешних при мутных обстоятельствах, а расхлебывать должны обычные граждане. Безусловно ребят жалко, жалко их семьи, но это цена их беспечности. Виноваты как они сами лично, так и руководство МВД и НП, которое их выпустило патрулировать улицы неподготовленными и незащищенными. Пересмотрите инструкцию и заставьте круглосуточно носить броники, а не кричите про презумпцию правоты. Заслужите уважение у обычных граждан, не ставьте себя выше них - и все будет ОК. И самое главное - накажите тех, кто дал оружие в руки этому преступнику. Кто, зная его подноготную, взял матерого преступника в ряды правоохранительных органов и выдал ему оружие? Ответ очевиден!

    • 30.09.2016 11:08
      #
      - 4 +

      Підтримую на 100%. Хочете безпеки копам - навчіть їх (за необхідності поправте інструкції) правильно поводитись на вулиці.

  • 29.09.2016 20:51
    #
    - 3 +

    Протягом січня–липня 2016р. обліковано 61 очевидне умисне вбивство і замах на вбивство (на 15,1 % більше, ніж у січні–липні 2015р.), 69 умисних тяжких тілесних ушкоджень (на 1,4% менше, ніж у січні–липні 2015р.), 12 зґвалтувань та замахів на зґвалтування (в 2,0 рази більше, ніж у січні–липні 2015р.).

    Порівняно із січнем–липнем 2015р. кількість шахрайств (1,4 тис. випадків) збільшилася в 1,6 раза, кількість грабежів (519 випадків), кількість крадіжок (10,0 тис. випадків), кількість розбоїв (133 випадки) та кількість випадків хабарництва (87) збільшилася відповідно на 49,6%, 37,4%, 29,1% та 11,5%.
    Это официальная статистика, очевидно,что это далеко не всё, и при всём этом нет "шквалу обурення у суспільстві". Нет того, кто ответит за горе приченённое этим людям. Может за это должны отвечать наши правоохранительные органы???

  • 29.09.2016 23:46
    #
    - 1 +

    Автор, м"яко кажучи, помиляється щодо США.

    Правозахисники і громадяни, які стикаються з правоохоронною системою (поліція, суди, адвокати) просто виють про продажність і несправедливість на низовому рівні. Оскаржити рішення досить непросто, тому що всі одне одного прикривають. Адвокати бояться суддів, які можуть їх нізащо позбавити професії, тому адвокати реально не захищають. І все дуже дорого. Так що прості американці не здатні опиратись системі.
    Але в них є унікальна судова інституція - журі присяжних, в яких є надзвичайні повноваження - вирішувати не лише відповідність фактів закону, але і сам закон, тобто як його застосовувати, і чи справедливий він взагалі (!). Журі присяжних складається з простих громадян і по суті тільки воно реально може притягнути посадовців до відповідальності, чого домагаються окремі активісти-правозахисники.

  • 30.09.2016 10:45
    #
    - 2 +

    Історія не вчить людей ні чому. Французька революція закінчилася гильетиной, жовтнева червоним терором, чiм для нас закінчиться революція гідності, поліцейським тероро. Будемо при вигляді поліцейського знімати капелюха і кланятися! За що боролися на те і напоролися

  • 30.09.2016 18:53
    #
    - 2 +

    Потому, что в полиции, полно самых настоящих бандитов.

  • 30.09.2016 19:26
    #
    - 1 +

    {Саме ці дві причини – справедливий і неупереджений суд та дозвіл на носіння зброї роблять можливою роботу презумпції правоти поліцейського у США}

    Немає в США ніякої презумпції правоти поліцейського

  • 02.10.2016 10:11
    #
    - 3 +

    А почему Аваков берет только один пункт из всех американских "норм"?.Тогда пусть все,как в Америке делает (первым делом уходит в отставку)

  • 05.10.2016 17:55
    #
    - 0 +

    а если коп остановил меня въездом в багажник на своем казённом приусе, мне тоже выходить из авто и повышать голос крайне не желательно?


Будь ласка, залогіньтесь щоб мати можливість коментувати